El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, s'ha
desplaçat avui a la Terra Alta per visitar l'estat en què es troben
els túnels de la Via Verda a l'antiga estació del ferrocarril del
Pinell de Brai. Un tram del recorregut que a finals de l'any 2012 es
va veure afectat per moviments de terres que van provocar
despreniments i van ocasionar esquerdes als túnels. Aquest fet va
obligar al Consell Comarcal de la Terra Alta a buscar un pas
alternatiu. Ara, la Diputació de Tarragona farà possible l'arranjament
d'aquest espai amb l'aportació de 40.000 euros que permetran reparar
els danys ocasionats i tornar a obrir aquest tram de l'itinerari al
públic.
Així mateix, Josep Poblet, acompanyat del delegat del Govern de la
Generalitat a les Terres de l'Ebre, Xavier Pallarés; del vicepresident
de representació territorial a les Terres de l'Ebre, Pere Panisello;
del diputat responsable de Recursos Humans i Polítiques Actives
d'Ocupació de la Diputació, Joan Josep Malràs; del president del
Consell Comarcal de la Terra Alta i alcalde de Gandesa, Carles Luz; de
l'alcalde de Pinell de Brai, Lluís Melich; així com dels diputats
provincials Pere Panisello, Joan Piñol i Francesc Miró, ha visitat les
obres de rehabilitació d'un dels edificis de l'antiga estació de
Pinell de Brai que ha estat recuperat a través de dos plans d'ocupació
impulsats per la Diputació de Tarragona.
Es tracta dels Plans d'Ocupació Corporatius "Estacions Via Verda I" i
"Estacions Via Verda II", a través dels quals s'han realitzat les
obres d'enderroc, condicionament i rehabilitació dels edificis i
entorns de les estacions de Pinell de Brai i de Prat de Comte. Amb una
inversió total de 267.000 euros, aquests plans han donat feina a un
total de 20 persones que es trobaven en situació d'atur. Aquests
projectes han comptat amb el cofinançament del Fons Social Europeu,
mitjançant el Servei d'Ocupació de Catalunya.
Des del 2008, fins ara, la institució intercomarcal ha destinat
895.000 euros a la potenciació de la Via Verda, l'antic recorregut
ferroviari reconvertit en itinerari turístic pel Baix Ebre i la Terra
Alta. Del total, 294.000 s'han invertit en el tram del Baix Ebre i
601.000 en el tram de la Terra Alta. A través d'aquesta col laboració
la institució intercomarcal potencia un dels principals atractius
turístics de les Terres de l'Ebre. De fet, la Diputació de Tarragona,
conjuntament amb els Consells Comarcals de la Terra Alta i del Baix
Ebre ha realitzat grans esforços econòmics en els últims anys per tal
de recuperar aquesta via de comunicació i adaptar-la als temps
actuals, conscient dels grans atractius naturals d'aquestes
comarques. D'aquesta manera la Via Verda s'ha transformat, no només en
un atractiu turístic, sinó també en un factor clau per impulsar la
socioeconomia de les Terres de l'Ebre.
Pel que fa a les inversions del 2012 corresponents a la Terra Alta cal
destacar que 30.000 euros s'han destinat a la millora del paviment
dels túnels del tram de l'estació de Prat de Comte fins a la
Fontcalda, i 20.000 euros s'han orientat a la 1a fase de les
reparacions estructurals dels túnels de la Via Verda al seu pas per
Pinell de Brai. Així mateix, per l'exercici del 2013 la Diputació
destinarà a la Via Verda al seu pas per la Terra Alta 24.000 euros per
potenciar aquest espai i 20.000 euros per la 2a fase de les
reparacions estructurals dels túnels de la Via Verda al seu pas per
Pinell de Brai.
Al Baix Ebre, la Via Verda ha comptat l'any 2012 amb una aportació de
30.000 euros enfocats a la realització de la 2a fase del projecte de
senyalització del carril bici des de l'Aldea fins a Deltebre. Pel que
fa al 2013, la Diputació ha previst destinar 24.000 euros a la
potenciació d'aquest itinerari turístic.
En la seva intervenció, el president de la Diputació, Josep Poblet, ha
qualificat la Via Verda, en el seu tram de la Terra Alta i del Baix
Ebre, com "un autèntic motor per a dinamitzar el turisme i la
socioeconomia de la zona". Així mateix ha posat de manifest que per la
Via Verda a la Terra Alta passen al llarg de l'any uns 40.000
visitants, que generen un impacte econòmic aproximat de 2 milions
d'euros l'any. Poblet ha afirmat que la Diputació aposta decididament
per impulsar la Via Verda i els cellers cooperatius de Gandesa i el
Pinell de Brai, als quals ha qualificat com a "les dues grans joies de
la corona" ,i que aquests cellers han de jugar un paper important per
la seva trajectòria històrica en la promoció turística
de la comarca.
En el seu torn, el president del Consell Comarcal de la Terra Alta i
alcalde de Gandesa, Carles Luz, ha agraït el suport rebut per la
Diputació per impulsar la Via Verda i contribuir a millorar els
serveis i les instal lacions d'aquest itinerari turístic.
Ha posat de manifest que les institucions i el sector turístic de la
Terra Alta treballen per oferir una oferta de qualitat, la qual cosa
ja ha començat a donar els seus fruits, ja que la Via Verda i els
cellers cooperatius de la comarca gaudeixen cada vegada més d'un
nombre més important de visitants.
Des de primer del present segle, aquesta antiga via s'ha convertit en
un destacat atractiu turístic per fer a peu o amb bicicleta, amb un
recorregut de 49 km entre Tortosa i Arnes pels paratges més notoris
del Baix Ebre i la Terra Alta. La ruta s'ha convertit en un dels
recursos turístics imprescindibles per a qualsevol visitant interessat
a conèixer el patrimoni natural i cultural de les Terres de l'Ebre. La
via continua fins a la Val de Zafán, a la comarca del Matarranya.
La via fèrria de la Val de Zafán es va construir amb la intenció de
dotar a l'Aragó d'una sortida al mar, essent la destinació final,
-després de travessar les comarques del Matarranya, la Terra Alta i el
Baix Ebre-, el Port de Sant Carles de la Ràpita. No obstant això,
aquest objectiu no es va complir mai. Les obres van durar 60 anys i
tan sols en va estar 30 en funcionament (del 1942 al 1973). El primer
tram en funcionament fou el de la Puebla de Híjar (Terol). El 1942 es
va obrir el tram fins a Tortosa i era utilitzada preferentment per la
gent del Baix Aragó i la Terra Alta per desplaçar-se a Tortosa amb
l'objectiu de realitzar gestions administratives, acudir als centres
sanitaris o al mercat, ja que Tortosa, en aquells moments dels anys 60
i principis dels 70, fou una plaça important des del punt de vista
comercial, econòmic i de serveis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada